Dzisiaj prezentujemy szczegóły konstrukcyjne   bardzo popularnej  swego czasu konstrukcji Bowersa Dm 603 series 2.  Kolumny poszukiwane głównie przez miłośników brzmienia mocno odbiegającego od liniowości  z wybijającym się przed szereg basem i podkręconą, nienaturalnie górką pasma. Bardzo rozjaśnione i nienaturalne brzmienie, które od lat  znajduje jednak wielu wyznawców.  Dzisiaj zajrzymy do środka i obejrzymy szczegóły konstrukcyjne ,które oczywiście implikują to bardzo specyficzne brzmienie.

 
 
Konstrukcja 2 drożna z  membraną bierną, ale dodatkowo mamy jeszcze tutaj port Bass Reflex do którego Bowers dorzucał 3 rodzaje piankowych zatyczek , które umożliwiały zmianę strojenia  obudowy i uzyskanie trzech różnych  charakterystk przetwarznia niskich tonów.  Koncepcja  daje dosyć spore możliwości dopasowania charakterystyki częstotliwościowej kolumny do akustyki pomieszczenia i  upodobań muzycznych słuchacza.  
W przypadku Dm 603 z praktyki możemy zdradzić , że mamy do wyboru kilka wariacji mniej lub bardziej przewalającego się i mało sprężystego basu :-), który cieżko okiełznąć nawet  w całości zatykając otwór pianką i zalewając nadprogramowo betonem 🙂
 
Konkludując. Bardzo dziwnie zestrojone kolumny na basie ,ale z kilkoma niespodziankami  na które miłośnicy techniki głośnikowej z pewnością zwrócą uwagę:
 
-180mm midbas na odlewanym, azurowym aluminiowym koszu znamiennym dla Bowersa. Membrana z Kevlaru dostarczonego przez Dupont o niewelkiej masie , dużej sztywnosci i wysokim tłumieniu wewnętrznym.  
 
– Bardzo ładnie wykonana celulozowa membrana bierna
 
– Przedni panel ma budowę dwuwarstową. Trzon stanowi płyta z mdfu natomiast wierzchna, ozdobna warstwa pokryta jest materiałem z tworzywa sztucznego. Zważywszy datę produkcji czyli przełom 1996-1999r.  rzadkie rozwiazanie u producentów głośników.
 
– Prosta zwrotnica o nachyleniu 12db na oktawę
 
 
Przebieg Akcji serwisowej   W pierwszej  kolejności przystąpilismy z werwą do  naprawy górnych zawieszeń uszkodzonych przez domowego tygrysa. Klasyczna naprawa  bez dramaturgii i gwałtownych zwrotów akcji. Jedyna trudnośćc związana jest z centrowaniem po wklejeniu zawieszenia. Ze względu na wąską  szczelinę cewki  w midbasie  zajmuje to dwa razy więcej czasu niż w innych głośnikach. 
 
 Ograniczony budżet klienta sprawia, iż  nie wymieniamy kopułki w głośniku wysokotonowym na nową tylko demontujemy głosnik i delikatanie ją modelujemy.
Efekt wizualny jest  dostateczny , a charakterystyka kierunkowa  głośnika wraca do parametrów fabrycznych.  Temat do zamknięcia 🙂  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *